260 har blæst i den anonyme fløjte
Hvad gør du, hvis naboen har et plejebarn, som igen og igen løber rundt uden jakke i vinterkulden?
Eller hvis du er medarbejder på et socialt botilbud, og mistænker ledelsen for at svindle med pengene?
Man kan selvfølgelig gå direkte til plejeforældrene eller botilbudets ledelse, men hvis det ikke virker som den rigtige løsning, så kan man også løfte røret og ringe 8970 5609.
Det er nummeret på den anonyme whistleblower telefon hos Socialtilsyn Midt, der fører tilsyn med blandt andet plejeforældre og bosteder for anbragte børn i det øst- midt- og vestjyske.
Overraskende mange tip
Whistleblower-ordningen – som på dansk direkte kan oversættes til det mere negative »sladrehanke-ordningen« – blev indført i januar 2014, og siden da har telefonen ringet ikke færre end 260 gange.
Dermed er borgerne i Region Midtjylland den gruppe i Danmark, som oftest benytter sig af muligheden for at lufte deres bekymringer, fortæller Ulla B. Andersen, der er tilsynschef ved Socialtilsyn Midt, som driver whistleblower-ordningen.
»Vi får væsentligt flere henvendelser via whistleblower-linjen end de andre fire regioner, og det er faktisk kommet lidt bag på os, at det er så populær en ordning. Men vi er glade for det, for vi får rigtig god viden ind, som vi kan bruge til at kaste lys over forhold, som vi måske ellers ikke ville opdage,« fortæller hun.
Det kan være alt fra de unge selv og deres pårørende til ansatte eller naboer, der ringer til whistleblower-linien.
Kan udløse skærpet tilsyn
Så godt som alle henvendelser er seriøse, og ifølge Ulla B. Andersen er der i flere tilfælde kommet oplysninger frem, som tilsynet næppe ville have opdaget af egen drift.
Når der indløber et tip på telefonen, så sker der typisk det, at Socialtilsyn Midt tager på enten planlagt eller uanmeldt besøg det pågældende sted. Det kan eksempelvis være hos en plejefamilie eller på et bosted, hvor tilsynet laver et normalt kontrolbesøg og på samme tid har øjnene ekstra åbne efter tegn på det, der er blevet advaret om på telefonen.
»Jeg kan ikke gå ind i konkrete sager, men der er eksempler på, at anonyme fingerpraj har været medvirkende til, at vi er gået ind og har lavet skærpede tilsyn i sager, hvor man ellers troede, at alt var uproblematisk,« fortæller Ulla B. Andersen.
Folk har taget ordningen til sig
Hvorfor borgerne i Region Midtjylland tilsyneladende har taget bedre mod tilbuddet end andre steder i landet, ved Ulla B. Andersen ikke.
»Jeg er blevet spurgt mange gange, om det er fordi, vi har flere grelle sager her, men det oplever vi ikke. Måske er forklaringen bare, at folk her i landsdelen har taget ordningen til sig, fordi der er mange, som har opdaget, at ordningen eksisterer.«
Har man informationer om børns mistrivsel, kan man anonymt aflevere sin viden på telefonnummer 8970 5609. Man kan også læse mere på www.tilsynmidt.silkeborgkommune.dk/Kontakt/Whistleblower
Klippet fra Stiften, den 17. januar 2015