Forskning i socialpædagogik og udviklingshæmmede
Forskning i socialpædagogik og udviklingshæmmede
Torsdag den 29. januar 2015, kl. 9.30-15.30
Aalborg Universitet, Sydhavnsafdelingen, København
Udvikling, læring, mestring, understøttelse af eget ansvar, motivation og myndighed opfattes i dag som de primære formål med de socialpædagogiske indsatser i forhold til mennesker med udviklingshæmning. Forskning på området peger imidlertid på, at nogle grupper med udviklingshæmning synes uberørt af dette samfundsmæssige frigørelsesprojekt på trods af bestræbelserne på at inddrage dem heri. Især i forhold til mennesker med sværere grader af udviklingshæmning og / eller andre vanskeligheder, som f.eks. udadreagerende adfærd og Autisme Spektrum Forstyrrelser, synes det vanskeligt vedvarende at opretholde en udviklingsorienteret pædagogisk praksis. Samtidig stilles der øgede krav til de socialpædagogiske indsatser om effektivitet og evidensbasering, ligesom der er fokus på at begrænse kommunernes udgifter til det specialiserede socialområde.
På konferencen adresseres disse problemstillinger gennem præsentation og diskussion af ny forskning på området, som omfatter resultater fra to ph.d. afhandlinger, et flerårigt forskningsprojekt vedrørende botilbud for mennesker med udviklingshæmmede og / eller autisme samt et kortlægningsstudie af to ph.d.-studerende. Alle forskerne er tilknyttet forskningsgruppen Målgrupper og Indsatsformer på de Socialpædagogiske Områder, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet. Forskningsgruppelederen peger på, hvilke yderligere forskningsbehov, der synes at tegne sig.
Konferencen henvender sig til undervisere v/ pædagoguddannelserne, forskere, ledere og socialpædagoger fra praksisfeltet, repræsentanter fra region og kommune, Socialstyrelsen og SL.
Program
9.30 – 10.00 Ankomst – kaffe og rundstykker
10.00 – 10.05 Velkomst og præsentation
v/ Inger Bruun Hansen, lektor
10.05 – 10.30 Socialpædagogik – socialpolitiske tendenser og forskningsbehov
v/ Inge Bryderup, professor
Det socialpædagogiske område – voksne mennesker med udviklingshæmning – påkalder sig forskningsmæssig belysning bl.a. som følge af de seneste socialpolitiske udviklingstendenser som institutionsbegrebets ophævelse med deraf ændrede indsatsformer og metodiske tilgange, konsekvenserne af kommunalreformen fra 2007 samt fremkomsten af de nye målgrupper.
10.30 – 11.00 Et styringsteknologisk blik på en socialpædagogisk indsats
v/ Pia Ringø, adjunkt
De organisatoriske rammer, styringsteknologier og strukturer influerer på metoder, redskaber og aktiviteter i hverdagen. For de fleste domsanbragte med udviklingshæmning er såvel årsagen til deres situation som fremtiden utydelig. Den pædagogiske praksis udspændes mellem kompensatoriske strategier og kompetenceudvikling i de daglige gøremål. Målet om deltagelse i normalsamfundet synes at være uklart for såvel personale som for de domsanbragte borgere med udviklingshæmning.
11.00 – 11.15 Pause m/ frugt
11.15 – 11.45 Socialpædagogers opfattelse af voksne udviklingshæmmede med dom
v/ Mette Rømer, ph.d.-studerende
Med afsæt i forskningsresultater fra et casestudie på et § 108 botilbud sættes fokus på personalets forståelser af og erfaringer med beboergruppen – voksne udviklingshæmmede med dom – i forhold til at skabe en hverdag uden kriminalitet.
11.45 – 12.15 Plenumdiskussion af formiddagens tre oplæg
12.15 – 13.00 Frokost
13.00 – 13.30 Beboerfortællinger om de uvisse mål for deres forandringer
v/ Anne Breumlund, lektor
Hvilke forandringer af domsanbragte beboeres identitet og håndtering af eget hverdagsliv er sket og skal ske via socialpædagogiske indsatser for at opnå en fremtid uden dom? Fortællinger fra tre domsanbragte beboere med udviklingshæmning på et § 108-botilbud.
13.30 – 14.00 Den daglige kamp for omsorg
v/ Mie Engen, ph.d.
Socialpædagogisk omsorg og støtte i boformer for mennesker med udviklingshæmning og en Autisme Spektrum Forstyrrelse udøves i et samspil mellem bl.a. beboernes problematikker og medarbejdernes forståelser og fortolkninger. Der peges på, hvad god professionel omsorg for gruppen fordrer.
14.00 – 14.15 Kaffepause
14.15 – 14.45 Ild som kommunikation
v/ Søren Holst, ph.d.-studerende og Dorte Lystrup, ph.d.-studerende
Præsentation af de vigtigste fund i et studie om brandstiftere med udviklingshæmning. Studiet omfatter samtlige dømte brandstiftere med udviklingshæmning i Danmark gennem en tiårig periode.
14.45- 15.15 Plenumdiskussion af eftermiddagens tre oplæg
15.15 – 15.30 Afrunding af dagen v/ Inger Bruun Hansen
Praktiske oplysninger
Tid
Torsdag den 29. januar 2015 kl. 9.30-15.30
Sted
Aalborg Universitet, Sydhavnen
A.C. Meyers Vænge 15
2450 København SV
Lokale 1.001, gæstekantine
Pris 500 kr.
Tilmelding Sker på hjemmesiden samtidig med betaling senest fredag den 10. januar 2015
https://www.erap.aau.dk/event/index.php/FOSO2015
Spørgsmål til arrangementet
Anne Breumlund anneb@socsci.aau.dk
Inger Bruun Hansen ibh@socsci.aau.dk
Arrangør
Indsatsområdet Målgrupper og Indsatsformer på de Socialpædagogiske Områder under Forskningsgruppen i Socialt Arbejde (FOSO).
Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet