Afdækning: Brugerindflydelse skaber forandring på syv områder

7Brugerne bliver mere bevidste om egne behov. Brugere og medarbejdere bliver mere initiativrige og spontane. Det psykiske arbejdsmiljø på stedet bliver bedre.

Det er tre af de gevinster, man kan forvente af at arbejde med at øge brugerindflydelsen i botilbuddet, på plejehjemmet, herberget eller det beskyttede værksted. Det viser SUS’ afdækning af den eksisterende viden om effekten af brugerindflydelse.

Begrænset viden om effekten af brugerindflydelse

Mange sociale tilbud har fokus på at brugerindflydelse. Når brugerne har størst mulig indflydelse i hverdagen, får de mere livskvalitet, og det smitter af på medarbejderne og hele organisationen. Det antager vi i hvert fald.

– Vores viden om effekten af brugerindflydelse er begrænset. Forskningen giver ikke umiddelbart svar. Det materiale, der findes, har primært fokus på, hvordan man skaber brugerindflydelse og på en række antagelserom effekten af brugerindflydelse. For at få et overblik over den eksisterende viden om effekten af brugerindflydelse har vi afdækket erfaringer, evalueringer og undersøgelser på området, fortæller projektmedarbejder Signe Groth Andersson fra Socialt Udviklingscenter SUS.

Syv forandringsområder

Afdækning viser, at brugerindflydelse kan forventes at føre til forandringer – have effekt – på syv områder:

  1. Bevidsthed om egne behov
    Brugerne bliver mere bevidste om og bedre til at udtrykke egne behov
  2. Ansvar og ejerskab
    Brugerne oplever større ansvar for hinanden, medarbejdere og ledelse, og de får mere ejerskab for bo- eller dagtilbuddet.
  3. Initiativ og spontanitet
    Brugerne bliver mere initiativrige, og brugere og medarbejdere bliver mere spontane.
  4. Arbejdsmiljø
    Det psykiske arbejdsmiljø for medarbejdere og ledelse bliver bedre.
  5. Sociale relationer og netværk
    Brugernes sociale relationer og netværk styrkes – også til medarbejdere og ledelse.
  6. Åbenhed og gennemsigtighed i organisationen
    Der kommer større åbenhed og gennemsigtighed på bo- eller dagtilbuddet på tværs af brugere, medarbejdere og ledelse
  7. Anerkendelse af brugernes ressourcer
    Medarbejdere og ledelse trækker mere på brugernes ressourcer.

Afdækningen bestod af en litteratursøgning og en række interviews med fagpersoner, der arbejder med socialt udsatte og sårbare mennesker. Det var en del af SUS’ projekt Platform for brugerindflydelse.

Hent notat: Afdækning af viden om effekten af brugerindflydelse.

Med udgangspunkt i de syv forandringsområder gennemførte SUS i 2013 en kvalitativ undersøgelse af effekten af brugerindflydelse på Overførstergården, et herberg for hjemløse. Hent rapport: Undersøgelse af effekten af øget brugerindflydelse på Overførstergården, 2014

Læs mere om SUS’ arbejde med brugerindflydelse for socialt udsatte og sårbare på brugerindflydelse.dk

Kontakt

Signe Groth Andersson, projektmedarbejder
tlf. 6168 7245, sga@sus.dk