Alle har ret til en sund seksualitet

43 pct. af landets specialskoler har lavet en seksualpolitik, som ifølge en ny evaluering er med til at sikre børn med handicap en sund seksualitet fri for overgreb.

Børn og unge med handicap har to-tre gange større risiko for at blive udsat for et seksuelt overgreb. Evalueringen af et tre-årigt satspuljeprojekt viser, at en klar seksualpolitik på specialskolerne kan være med til at forebygge overgreb og støtte eleverne til en sund seksualitet.

”Specialskoler, der har lavet en seksualpolitik, oplever også, at deres elever er blevet mere bevidste om egne grænser,” siger projektmedarbejder Tina Langerskov Buchhave på projektet Seksualpolitikker på Specialskoler, der har medvirket til, at 43 procent af specialskolerne nu har en seksualpolitik.

Åbenhed afslører overgreb

Projektet startede i 2010 på initiativ fra Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) og Socialt Udviklingscenter (SUS). Med satspuljemidler har projektet Seksualpolitikker på specialskoler tilbudt knap 200 specialskoler over hele landet hjælp til at udforme og implementere en seksualpolitik på skolen.

Ud over at skabe klare retningslinjer for den seksuelle adfærd på skolen har et vigtigt sigte med projektet været, via en generelt større åbenhed omkring sex, at forebygge seksuelle overgreb på børn og unge med handicap.

”En manglende åbenhed kan medføre, at tegn og signaler på overgreb bliver overset, eller at man medarbejdere imellem mistænker hinanden for upassende adfærd, hvilket kan have alvorlige konsekvenser,” står der i den netop offentliggjorte evaluering, der også peger på vigtigheden af, at skolen har klare procedurer for håndtering af mistanke om overgreb.

Seksualundervisning til alle

Flere specialskoler er efter projektet desuden begyndt at tilbyde deres elever den seksualundervisning, som på alle skoler er påbudt ved lov. Undervisningen lægger på specialskolerne særlig vægt på at lære eleverne at mærke deres egne grænser og sige fra.

”En medvirkende skole beskriver, at der kysses mindre på skolen, da de børn, der ikke ønsker at blive kysset, er blevet bedre til at sige fra,” står der blandt andet i evalueringen, som konkluderer:

”Seksualundervisningen er derfor et vigtigt grundlag for at sikre, at også specialskoleelever får en god og sund seksualitet, fri for overgreb.”

Læs mere om projektet her…