Bankydelser er utilgængelige for mennesker med handicap
KL har skrevet til erhvervs- og vækstminister Anette Vilhelmsen om problemet.KL ønsker at rette fokus mod, at bankerne skal tage deres samfundsmæssige ansvar på sig og sikre tilgængelighed for borgere med funktionsnedsættelser.
”Flere og flere banker lukker deres filialer med kontantkasse. Det betyder, at borgere får sværere ved at hæve penge, fx når de skal handle. Hvis kommunen skal hjælpe borgeren, er det forbundet med uhensigtsmæssig brug af personalets ressourcer, fordi borgeren skal køres til nærmeste bank,” siger Anny Winther, formand for KL’s Social- og Sundhedsudvalg.
Hun tilføjer, at en stor gruppe borgere med kognitive funktionsnedsættelser ikke er i stand til at bruge NemID og dankort med pinkode. Derfor er disse løsninger ikke en mulighed for denne borgergruppe.
”En stigende gruppe umyndiggøres unødigt. De kan ikke finde ud af at anvende koder og bankens digitale løsninger, men kan godt finde ud af at hæve penge hos bankpersonalet og selv holde styr på deres kontanter,” siger Anny Winther.
”Bankerne vil ikke imødekomme borgere med handicap. KL mener, det er et sektoransvarsproblem. Bankerne har som alle andre virksomheder pligt til at gøre deres ydelser tilgængelige for alle borgere. Både borgere med og uden handicap.”
KL er blevet kontaktet af en række kommuner, som oplever udfordringer med at hjælpe borgerne.
”Det er ikke kommunernes ansvar at være bank for borgeren. Kommunerne bruger unødvendigt mange ressourcer på kontrolprocedurer for at undgå svindel, når de af nød forsøger at hjælpe borgerne med deres økonomi,” siger Anny Winther.
KL understreger i brevet til erhvervs- og vækstministeren, at KL gerne indgår i et samarbejde om, hvordan der kan udvikles tilgængelige løsninger.
KL og kommunerne vurderer, at problemerne vedrører ca. 5-10 % af Danmarks befolkning.