Hvordan får man indberettet til SKAT når man vil udnytte håndværkerfradraget?
Der har været en del diskussion om hver der holder rede på håndværkerfradraget, når beboerne bor i almene boliger, en del tilbud mener ikke de har ressurcer til at hjælpe beboerne med indberette oplysningerne til SKAT, når de får pudset vinduer og gjort rent.
Vi har i Socialt Lederforum undersøgt sagen og forespurgt i Skatteministeriet og fået følgende svar:
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har som bekendt den 21. april 2013 indgået aftale om at genindføre BoligJobordningen(håndværkerfradraget) i hele 2013 og 2014 i uændret udformning. Dog udvides ordningen fra og med den 22. april 2013 til og med 31. december 2014 til også at omfatte fritidsboliger. Aftalen er efterfølgende blevet udmøntet i et lovforslag, der blev fremsat den 17. maj 2013, og som nu behandles i Folketinget, og forventes vedtaget inden sommerferien. Du kan følge behandlingen af lovforslaget på Folketingets hjemmeside, www.ft.dk, jf. L 216 i Folketingssamlingen 2012/2013.
Efter ordningen vil der kunne tages skattefradrag på op til 15.000 kr. pr. person over 18 år. De omfattede ydelser er dels visse serviceydelser i hjemmet, f.eks. rengøring og vinduespudsning, dels visse typer håndværksarbejde på boligen. I kan læse mere om ordningen på www.skat.dk, under borger , håndværkerfradrag.
Som I selv er inde på er det bl.a. en betingelse for fradraget, at der indberettes oplysninger til SKAT om det udførte arbejde via TastSelv-systemet.
For de borgere, der ikke selv har internetadgang eller pårørende, der kan hjælpe med indberetningen, vil det være muligt at få hjælp på skattecentre eller i kommunernes borgerservice.
Ib Poulsen
Socialt Lederforum