Livsmuligheder i fællesskaber
Det spørgsmål – og fællesskabet og det sociale livs betydning – er omdrejningspunktet, når der blændes op for konferencen “Livsmuligheder i fællesskaber”.
I dag er det sådan, at borgere med varige funktionsnedsættelser har lovgivningsmæssige krav på tilbud om støtte, der tager udgangspunkt i den enkeltes ønsker.
Det øgede individuelle fokus kommer på mange måder borgeren til gavn – men samtidig kan det være med til at skygge for inddragelsen af fælleskaber og det sociale liv i den pædagogiske praksis.
Konferencen er en øjenåbner for, hvordan borgere med varig funktionsnedsættelse kan realisere det gode liv gennem deltagelse i sociale fællesskaber. Det gælder uddannelse, arbejde, familieliv, fritidsinteresser m.m.
Der er fokus på, hvordan ansatte bedst muligt kan understøtte den enkelte borgers mulighed for at deltage i det sociale liv, som vedkommende allerede er en del af. Det kan være fællesskab med naboen eller et familiemedlem, livet med kæresten – eller det sociale liv i fællesrummet. Kort sagt – udvikling af en pædagogisk praksis, hvor den enkelte borgers sociale liv får lov at udgøre en væsentlig ressource i skabelsen af det gode individuelle liv.
Et 2-årigt udviklingsprojekt i Assens kommune – og erfaringerne herfra – skal fra forskellige vinkler kaste lys over de pædagogiske udfordringer fagpersoner står overfor, når de både skal støtte den enkeltes ønsker til det gode liv og samtidig have øje for at styrke den enkeltes deltagelse i det sociale liv.
Se mere om konferencen her…livsmuligheder i fælleskaber