Livsmuligheder i fællesskaber

Det spørgsmål – og fællesskabet og det sociale livs betydning – er omdrejningspunktet, når der blændes op for konferencen “Livsmuligheder i fællesskaber”.

I dag er det sådan, at borgere med varige funk­tionsnedsættelser har lovgivningsmæssige krav på tilbud om støtte, der tager udgangspunkt i den enkeltes ønsker.

Det øgede individuelle fokus kommer på mange måder borgeren til gavn – men samtidig kan det være med til at skygge for inddragelsen af fælleskaber og det sociale liv i den pædagogi­ske praksis.

Konferencen er en øjenåbner for, hvordan borgere med varig funktionsnedsættelse kan realisere det gode liv gennem deltagelse i sociale fællesskaber. Det gælder uddannelse, arbejde, familieliv, fritidsinteresser m.m.

Der er fokus på, hvordan ansatte bedst muligt kan understøtte den enkelte borgers mulighed for at deltage i det sociale liv, som vedkom­mende allerede er en del af. Det kan være fællesskab med naboen eller et familiemedlem, livet med kæresten – eller det sociale liv i fælles­rummet. Kort sagt – udvikling af en pædagogisk praksis, hvor den enkelte borgers sociale liv får lov at udgøre en væsentlig ressource i skabelsen af det gode individuelle liv.

Et 2-årigt udviklingsprojekt i Assens kommune – og erfaringerne herfra – skal fra forskellige vinkler kaste lys over de pædagogiske udfor­dringer fagpersoner står overfor, når de både skal støtte den enkeltes ønsker til det gode liv og samtidig have øje for at styrke den enkeltes deltagelse i det sociale liv.

Se mere om konferencen her…livsmuligheder i fælleskaber

Tilmeld dig her…