Medicin-usikkerhed på botilbud

Mere end 10.000 gange har personale på botilbud indberettet såkaldte utilsigtede hændelser. Det bekræfter at personer med handicap i botilbud i høj grad har brug for øget medicinsikkerhed.

En ny rapport fra Patientombuddet bekræfter, at der fortsat er behov for fokus på medicin og personer med handicap. Mere end 10.000 gange har personale på botilbud indberettet såkaldt utilsigtede hændelser.

Indberetningerne som rapporten bygger på viser, at mange af hændelserne kan forebygges og at der derfor er behov for handling – fra flere forskellige sider.Rapporten anbefaler således, at alt personale, der er involveret i medicinen, skal have særlig uddannelse i at kunne hjælpe borgerne med deres medicin. I dag ved vi, at mange ansatte ikke får tilbud om den uddannelse, som er nødvendig. Når personalet ikke er klædt på til at håndtere og hjælpe borgerne med den ofte livsvigtige medicin er det både skidt for borgerne – og utrygt for personalet.

Rapporten understreger også, at de læger der ordinerer medicinen har pligt til at sikre sig, at personalet er oplyst om de forskellige lægemidlers virkninger og bivirkninger. Mange steder sker dette imidlertid ikke i praksis og samarbejdet mellem bosteder og de ordinerende læger er ofte mangelfuldt.

De seneste par år er der kommet mere fokus på problemerne med medicinsikkerhed på botilbudene og flere udviklingsprojekter er i gang, som kan bidrage til at skabe større sikkerhed i bl.a. medicinhåndteringen. Der er imidlertid også et meget stort behov for at øge borgernes selvbestemmelse og autonomi ift. medicin – det er trods alt dem det handler om. Behovet understreges af, at det kun er 0,8 og 0,5 % af indberetningerne, der kommer fra borgere og pårørende.

Mens sygehuse, plejehjem og hjempleje m.m. har haft fokus på medicin- og patientsikkerhed i efterhånden mange år er det først for nylig, at der er kommet fokus på botilbudsområdet. Rapporten fra Patientombuddet er derfor vigtig, fordi den endnu en gang dokumenterer, at de samme problemstillinger også gør sig gældende på botilbudene  i mindst ligeså – eller måske endda højere – grad end flere af de andre steder hvor der arbejdes med medicinsikkerhed.

Problemet er ikke, at der bliver indberettet 10.000 hændelser, men snarere hvordan rapportens mange anbefalinger til forebyggelse af hændelser i fremtiden skal blive realiseret. Eller sagt med andre ord, hvad der skal til, for at reglerne på området bliver overholdt og borgerne får samme adgang til sundhedsindsatser og sikker medicin, som alle andre borgere i Danmark?

·  Udvikling af ”Værktøjskasse” til brugerinvolvering, så borgere der bor i botilbud får maksimal indflydelse på deres egen medicin

·  Ret til en årlig medicingennemgang som del af et bredere sundhedstjek:

·  Obligatorisk sundhedskompetenceløft på bostederne

·  Forpligtende samarbejde med borgeren i centrum

·  Systematisk kvalitetsovervågning i forhold til sundhed og botilbud

MedicinDu kan læse Patientombuddets nye rapport her.