Nye arbejdstidsregler for omsorgsmedhjælpere
Sådan siger formanden for 3F’s offentlige gruppe, Ellen K. Lykkegård, om en arbejdstidsaftale, der nu er forhandlet på plads for blandt andre 3F’s omsorgsmedhjælpere.
Aftalen er et led i de kommunale overenskomstforhandlinger. Den betyder, at omkring 170.000 medarbejdere på det kommunale døgnområde får mere ens arbejdstidsregler. Det er handicapcentre, botilbud, ældrecentre og lignende.
– Vi har taget udgangspunkt i, at ingen skal opleve forringelser, understreger Ellen K. Lykkegård.
Enkelte særregler
De nye regler medfører groft sagt, at medarbejdere på samme arbejdsplads får samme arbejdstidsregler.
– Vi har dog bibeholdt nogle enkelte forskelle. Arbejdstidsreglerne skal jo afspejle, at der er forskel på brancher. Og der er også langt mellem en døgninstitution for psykisk handicappede og et ældrecenter, siger Ellen K. Lykkegård.
Medarbejderne får også en bedre løn for at arbejde på skæve tidspunkter.
– Vi har ændret normperioden fra et år til 16 uger. Det betyder på jævnt dansk, at medarbejderne nu har mindre ”gratis” overarbejde. Det er vi rigtigt glade for, siger Ellen K. Lykkegård.
Desuden er der lavet små forbedringer i forhold til den frihed – eller betaling – man opsparer, når man arbejder nat og aften.
KL er også glad
Kommunernes Landsforening (KL) ønskede oprindeligt at få oprettet 12-timers vagter. KL ville også fjerne varsel for merarbejde og overarbejde. De krav blev dog fejet af bordet af modparten 3F, FOA, Socialpædagogernes Landsforbund og Sundhedskartellet.
Også i KL glæder man sig over de nye regler. Forenklinger var et af KL’s hovedkrav.
– Dét at lægge en vagtplan er et kæmpe puslespil for de kommunale ledere. Døgnområdet er jo kendetegnet ved, at der skal være personale på arbejde på alle tider af døgnet alle årets dage. Og det er altså lettere sagt end gjort, når medarbejderne arbejder efter vidt forskellige regler i forhold til planlægning, opgørelse, afspadsering og så videre. Så jeg glæder mig over, at vi nu får regler, der understøtter ledelsesopgaven, siger Michael Ziegler, formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg.