Orientering om mulighed for fritagelse for digital post fra Digitaliseringsstyrelsen

Danske Handicaporganisationer har fra Digitaliseringsstyrelsen modtaget en orientering vedr. to bekendtgørelser om digital post vedr. fysiske personer og mulighed for fritagelse. Orienteringen omhandler bl.a. hvilke ændringer og præciseringer, høringen af bekendtgørelserne har givet anledning til.

Ved tildeling af læseadgang til andre via borgerservice ved personligt fremmøde er kravet til den legitimation, som borgeren skal fremvise, ændret til at være den samme legitimation, som kræves ved straksudstedelse af NemID. Det gælder også hvis en borger giver fuldmagt til en anden.

Der er indsat en præciserende bestemmelse om, at den digitale post anses for at være kommet frem til borgeren uanset, at denne har givet læseadgang til andre.

Der udtrykkes i mange høringssvar bekymring for, at fritagelsesprocessen, der bygger på borgerens eget initiativ til at søge fritagelse, kan medføre, at nogle grupper af borger ikke bliver fritaget, selv om de typisk vil være omfattet af en af fritagelsesgrundene. Bekymringen går på, at disse borgere så begynder at modtage deres post fra det offentlige digitalt uden at være egentlig bevidste herom.

Digitaliseringsstyrelsen planlægger en grundig informationsindsats for at undgå, at dette sker. I tiden frem mod 1. november 2014 vil der blive informeret bredt om mulighederne for fritagelse, bl.a. i en omfattende fællesoffentlig kommunikationskampagne. Digitaliseringsstyrelsen vil fortsætte den tætte dialog med interesseorganisationer og andre offentlige myndigheder mv. for at sikre, at informationen er egnet til målgruppen og går via de rette kanaler.

Og der vil i god tid inden  den 1. november 2014 blive sendt et informationsbrev på papirpost om, at posten bliver digital, til de borgere, der endnu ikke har tilmeldt sig Digital Post. I brevet vil det bl.a. fremgå, hvordan man søger om fritagelse fra Digital Post, hvis man lever op til en af fritagelsesgrundene.Derudover vil der efter 1. november 2014 blive udsendt et papirbrev til borgere, der har modtaget post i deres digitale postkasse, men som aldrig har været logget på postkassen. Også dette brev vil indeholde information om muligheden for fritagelse.

Hvis en borger ikke har mulighed for at møde personligt op eller give fuldmagt til en anden med henblik på at indgive anmodning om fritagelse, kan kommunen fritage borgeren på grund af sit kendskab til borgerens forhold. Dette kendskab kan kommunen fx have fået ved, at plejepersonale, pårørende eller en støtte/omsorgsperson retter henvendelse til kommunen og gør opmærksom på borgerens situation.

Læs yderligere om mulighed for fritagelse for digital post på styrelsens hjemmeside