På vej mod det papirløse Danmark
Henvendelser til det offentlige skal fremover foregå digitalt.
Skal du melde flytning, bestille sundhedskort, melde flytning eller skrives op til skole eller vuggestue? Så skal du på nettet fra d. 1. december. Der starter første bølge af den digitaliseringsstrategi, der skal afløse papiret i kontakten mellem borgere og offentlige myndigheder. Næste år bliver der tale om endnu flere områder. Det kan du se mere om hvilke områder, det drejer sig på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
Digitaliseringsstyrelsen har forsikret DH om, at selvbetjeningsløsningerne bliver tilgængelige for mennesker med handicap. Det er de enkelte myndigheders ansvar at sørge for det sker, men Digitaliseringsstyrelsen følger op ved at lave et kvalitetstjek af løsningerne, når myndighederne er klar med dem. Styrelsen har bl.a. stillet krav om, at selvbetjeningsløsningerne skal have et forståeligt sprog og sørge for adgang til hjælpetekster. Og så skal borgeren modtage en kvittering, der bekræfter at henvendelsen er modtaget af myndighederne.
Det er også et krav, at alle selvbetjeningsløsningerne opfylder de internationale standarder for tilgængelighed. I løbet af 2013 får borgerne mulighed for at kommentere på selvbetjeningsløsningerne på borger.dk. Der ligger en film om overgangen til selvbetjening, på borger.dk, og denne er også lavet i en udgave på tegnsprog. Se filmene på borger.dk
De borgere, der har brug for hjælp til digital selvbetjening, vil kunne få det ved at henvende sig i til den kommunale Borgerservice eller på biblioteket. Desuden kan man helt slippe for at skulle anvende de digitale løsninger, hvis man af særlige hensyn ikke er i stand til at benytte dem. Det gælder eksempelvis, hvis man har særlige handicap, manglende digitale kompetencer og for visse socialt udsatte borgere eller mennesker med sprogvanskeligheder. Se mere om undtagelse fra den digitale kommunikation på Digitaliseringsstyrelsens fakta-ark om borgere med særlige behov.
DH er løbende i dialog med Digitaliseringsstyrelsen om både tilgængelighed til selvbetjeningsløsninger og hjælp til de borgere, der aldrig bliver i stand til at tage de digitale løsninger i brug.