Plads til begejstring – og tre slags pædagoger

Lige før sommerferien kom reformudspillet til en ny pædagoguddannelse. Der er gode takter i det, og derfor er vi meget fortrøstningsfulde.

Uddannelsen bliver ifølge udspillet langt mere specialiseret, og den lægger vægt på at uddanne handlekompetente pædagoger. Allerhelst havde vi set en selvstændig socialpædagogisk uddannelse, men når det er sagt, er udspillet et vigtigt skridt i den rigtige retning.

Især er vi begejstrede for, at uddannelsen specialiseres i tre målrettede studieretninger, nemlig småbørn, skole- og fritidsbørn – og de børn, unge og voksne, som socialpædagoger arbejder med, altså borgere med særlige behov – det specialiserede sociale område. Der er lagt op til en faglig opgradering på hver af de tre studieretninger, således at den studerende sikres et kompetenceniveau, som i langt højere grad kan imødegå borgerens behov.

Væk fra den kriminelle løbebane

Inden for det specialiserede sociale område er det f.eks. vigtigt at have særlige forudsætninger for også at kunne støtte mennesker i hele livsforløb – og ofte på døgnforanstaltninger. Det kan være barnet, der er anbragt, den voksne med funktionsnedsættelser og med bopæl i botilbud, familien med behov for støtte i hjemmet eller den unge, som skal ud af en kriminel løbebane.

Der er brug for faglige kompetencer til at understøtte mennesker med omfattende funktionsnedsættelser i at udøve selvbestemmelse.

Uddannelsen vil få betydning for rekruttering af personale på arbejdspladserne på flere niveauer. De særlige sociale tilbud vil have meget bedre forudsætninger for at ansætte personale med den faglighed, der er brug for.

Derudover har vi en velbegrundet formodning om, at ikkeuddannede med megen praksiserfaring får mod på at tage uddannelsen, fordi den vil give dem redskaber og teoretisk ballast til netop det fagområde, som de gerne vil dygtiggøre sig indenfor.

Forældet anskuelse

Bekymringen om, hvorvidt en mere specialiseret uddannelse vil hindre fleksibiliteten på arbejdsmarkedet, deler vi ikke. Vi mener, det er en forældet anskuelse. Vi tror derimod, at de nye fagligt stærkere rustede pædagoger er bærere af helt særlige kvalifikationer til at løfte opgaverne på det specialiserede sociale område. Det, synes vi, er en stor styrke. Derudover er der heller intet, som tyder på, at der er særlig stor bevægelse blandt de forskellige pædagogiske fagområder i dag.

Vi mener derfor, at der er god grund til at være begejstret over, at det specialiserede sociale område med reformudspillet får en uddannelse, der langt hen ad vejen klæder de studerende på til den virkelighed, de skal være en del af.På den måde sikrer vi socialpædagoger, der er særligt rustede til at sikre inklusion af familier med særlige behov – til at arbejde målrettet med udsatte børn, og til at understøtte udviklingen af det voksne funktionshæmmede menneske. Blandt andet.

Derudover tror vi på, at en stærk og mere specialiseret faglighed i højere grad vil føre faglig stolthed og faglige fællesskaber med sig, herunder en egentlig forståelse af professionsudførelsen.

I den forbindelse spiller uddannelsestitlen en vigtig rolle – at den studerende ikke bare uddanner sig til pædagog, men til pædagog med den særlige specialisering, som han eller hun har uddannet sig til.

AF Benny Andersen, forbundsformand, Socialpædagogerne, på vegne af 12 foreninger og organisationer med tilknytning til det specialiserede sociale område, herunder Socialt Lederforum