Socialt Tilsyn skaber gennemsigtighed

Mediebilledet har i den senere tid været præget af sager om magtmisbrug, overgreb og økonomisk uredelighed på socialområdet. Derfor hviler der et enormt ansvar på de nye tilsynskommuner, når de fra årsskiftet overtager ansvaret for tilsynet på socialområdet for hele landet.

I Socialt Lederforum, ser vi frem til den nye tilsynsmodel. For  børn, unge og voksne med funktionsnedsættelse skal have den hjælp, de har behov for og krav på, og vi skal sætte barren højt. Det kræver, at tilsynet på socialområdet styrkes.

Det er en stor og kompliceret opgave, tilsynskommunerne har påtaget sig. Den skal sikre et mere professionelt tilsyn og bedre kvalitet på botilbud og andre sociale døgntilbud.

Samtidig skal alle tilbud godkendes – både de offentlige og de private. Men mindst lige så vigtigt er det, at tilsynet fremover sikrer større gennemsigtighed i økonomien på socialområdet.

Da området efter kommunalreformen nu er markedsstyret er det vigtigt med stor gennemsigtighed således at tilbud kan sammenlignes. Som det er i dag, skal de ikke-offentlige tilbud oplyse en lang række nøgletal, mens det næsten er umuligt at få et reelt billede af økonomien i de offentlige tilbud.

Derfor er det afgørende, at tilsynet gennemgår de økonomiske nøgletal for både offentlige og ikke-offentlige tilbud, og tallene bør være sammenlignelige og medtage samme udgifter, uanset om man er et kommunalt, regionalt eller ikke-offentligt tilbud.

Mennesker er ikke ens, og derfor skal der være plads til mangfoldighed i opgaveløsningen, så vi som samfund kan håndtere de mange og forskelligartede behov.

Seks forslag til fokuspunkter:

  • Socialt Lederforum opfordrer derfor tilsynskommunerne til at fokusere på følgende, når de overtager tilsynet ved årsskiftet:
  • Stil ensartede krav til alle.
  • Sæt fokus på økonomisk gennemsigtighed.
  • Sæt fokus på forholdet mellem økonomi og kvalitet – ikke på nidkær budgetkontrol.
  • Giv plads til mangfoldighed i tilbuddene både i indsats og størrelse.
  • Læg vægt på den tillidsbaserede dialog med tilbuddene – så vil tilsynet være en væsentlig kilde til fortsat udvikling og kvalitetsforbedring i opgaveløsningen.
  • Sørg for en tæt og god dialog med de andre tilsyn, så vi sikrer ensartet praksis på tværs af landet.

Tilsynsreformen er ingen garanti for, at vi undgår dårlige sager, men den er et stort skridt i den rigtige retning. Det kræver dog, at tilsynskommunerne tør stå fast på gennemsigtighed og faglig høj kvalitet – også når det er nabokommunens tilbud, der står for skud.